nuffnang

marquee text

untuk kite2 aje....

Sunday, October 23, 2011

happy DEEPAVALI

assalamualaikum.. lme xjenguk blog ni.. lgkn nk update kn... maaf la.. mse xmengizinkan... =)
lg 2 ari nk sambut deepavali.. seronok...(mcm aq yg smbut plk)haha...

xd ape nk cerita sbnrnye... xd mood n idea.. pape pun.. HAPPY DEEPAVALI...

Saturday, August 6, 2011

ngunjung

ehem2... Selamat Berpuasa... dn da 6hari kita berpuasa kn.. ari ni umah parents aq wt ngunjung.. korg tau x ape tu ngunjung?? kalo org johor msti tau n xsume org jhor tau.. yg wt ngunjung2 ni sthu aq la kn org BP je.. tu yg aq tau la... tp korg pn penah wt jgk la kn.. cume name yg di pggil tu xsme...
 ok.. ngunjung ni ibaratkn kita msak bnyk2 pastu bg kt jiran2.... biasanya kt kg2 je slalu wt.. kt bnda xtau la sbb xpenah lg duk kt bndr...haha

ketupat bawang
ape yg nk di masak kn?? 
biasanya dorg akan masak ketupat ngn lauk2 skali la... 
sambal kacang

syur lodeh, sambal kacang, ayam mask kicap.. 






sayur lodeh







ayam masak kicap
ade jgk aym mask merah, ayam masak kurma, daging ke..
ayam masak merah
  
tu ikut kehendak masing2 la kan... nk mkan nye same je mkan lontong.. tp ade setengah tmpat, dorg mkan ketupat xgne lodeh.. sbb nye dorg xtau ape tu lodeh... jd xberkuah la.. kering je...

tapi yang pasti makanan yang dimasak oleh parents aq adalah YANG TERBAIK DARI LADANG... nak cuba?? mai la secawan..hehe


Monday, July 25, 2011

puasa OH puasa....




setahun da berlalu.... dn kini ia kembali.... SELAMAT KEMBALI diucapkan kpd BULAN RAMADHAN... =)









somebody is leaving... jd SELAMAT BERAMAL ye....



















Sunday, July 17, 2011

ALHAMDULILLAH....

Alhamdulillah... tu lah perkataan pertama apabila kita mndpt berita gmbira... tp ni bkn utk aq... alhamdulillah utk si dia sbb dpt melanjutkan pelajaran... tp jauh... sme ngn tmpt akak aq... berat ati jgk tp nk wt mcm mane... da rezeki die kt sne... trima je lah... hope dpt bljr ngn bersungguh2 n ingt saya slalu k... =)

Monday, June 27, 2011

HIDS...



should the sun refuse to shine,
should romance run out of rhyme... 
you alone will hold my heart,
now until the very end of time...

Saturday, June 25, 2011

IMY!!!!

saya RINDU dia la..... 
oh anginn
 sampaikan RINDU sy pd NOOR SUHANA NORBIT...

* sory teramik pic ko... ^^

sleep....!!!

sepatutnye wktu tido kn skrg..... tp npe ada hamba Allah ini yg xtdo lg ha????
tido la weh..... dptkn tido yg ckp utk menjdikan hari2 anda merupakan hari yg ceria....
i need by beauty sleeppppppppp.....!!!!!!

Friday, June 24, 2011

Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma, kismis dll. Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil, sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka.

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein, tapi kali ni saya nak kongsi sebaliknya.

Hakikatnya, soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya. Terutama sekali untuk kaum wanita.


Antara keburukan kacang soya yang dapat saya simpulkan dari pembacaan saya:

Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita.
Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda/otak.
Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak.


Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan??).

FAKTA: 2 gelas susu soya sehari, dalam masa sebulan, adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita!

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan, dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2).

(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan.)


(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous, mengelak kanser, memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung.)

Walaubagaimanapon, kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat diekstrak dari kacang soya. Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap, barulah dapat menghasilkan isoflavone, yang dapat dihadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia. Dalam erti kata lain, kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna, mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk diminum.

Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman. Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini. Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric, kekurangan protein dan asid amino.

Secara semulajadinya, semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama phytic acid (3) yang merupakan satu bahan anti-nutrien. Begitu juga dengan kacang soya. Malah, kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain.


(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium, kalsium, zat besi dan zink. Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya, mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan.)
Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak). Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .


(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)



Tapi, bagi sesetengah produk soya, contoh air soya dan tofu, sebatian perencat ini masih wujud, walaupun sedikit.
Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasakan soya. Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya, tapi ia bukanlah sebaik yang disangka.


Menurut Dr Jill Shneider, Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University, Betlehem, Pensylvania, bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya.

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal.

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa. Senang cakap, seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya.

FAKTA: Dikatakan, bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya, seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari! Pergh!

FAKTA: Pada 1991, penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan, untuk sebulan, boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid, yang menyebabkan kanser tiroid.

Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan.

MENJANA KESIHATAN MENGIKUT SUNNAH SEBELUM TERLAMBAT


Tulisan asal: Ustaz Hashim Al-Maranji 

Thursday, June 23, 2011

KLIK2 la ye.... =)

                                                              mONeY masYuk....!!!





Monday, June 20, 2011

Selamat Hari Ayah


 ni la ayah saya.... MOHAMAD HASHIM BIN JOHARI... beliau merupakan satu-satunya HERO dlm family kami.... di sini anakmu ini ingin mengucapkan


kami sayang ayah.....

Friday, June 3, 2011

time table

stlah bbrapa ari menyiapkan timetable utk sem ni... akhirnye settle jgk...huhu.... ni la hasilnya.... jdual yg ckup padat.... mcm memenatkan... harap dpat pegi ke kelas dgn hati yg tenang ye..haha... da xde kelas tetap da... kelas bercmpur2... nk jmpe dak kelas sndri pun xkot...


Tuesday, May 31, 2011

jejalan.........

cherating
tau x pe pic pe??? ni la cherating... kot la....                                                                                     

pulau tioman



mane la den tau... g pon bolum..... tetiba je kn nk bkak cter pasal pantai ni.... nk kobarkan ni ha... family den nk g bercuti kek cni.... yg sedihnye.... AQ XDPT NK IKOT!!!!!! hhuuuaaaaaa......... asl la UiTM ni cpt sngt abis cutinye???? bg la aq peluang ikot family aq..... msuk ni da 2tmpt aq xikot g jejalan ni ha....  sblum ni kt PULAU TIOMAN!!! RUGI RUGI... mmg RUGI giler!!!!!!!!!!!!

bermulanya sem bru



da 4 ari da terperap kt kolej ni ha... 
kt mane lg kalo x di UiTM DI HEARTku...

kalo aq tau leh blik ari ahd... mmg aq blik ari ahd...huh...ingtkn kena byr pape kalo blik lewat dr ari btul dftr... pdhal x... mmg HAMPEH... 

ermmm.... dgn msuknye sem bru ni... harap2 AZAM BARU dgn semangat yg BERKOBAR2 ni.dapat menebus kembali apa yg telah tergadai....hehehe.... CHAIYOK IDA.... FIGHTING.... GAMBATEH..... study smart OK.... jgn smpai muntah... xstudy smart pun mmg muntah pun....haha

keputusan???

haha... giler x giler aq ni... da mula sem bru nk tngk result.... org sbuk dok cek result time cuti... tp aq ??? not my fault k.... time aq nk bkak tu xleh... ntah pe prob ntah... org len bkak ok je kot... sje nk sabotaj aq je kot...huhu...
so hasil drpd melihatkan resultnye pun.... ish... xmo la bgtau .... sedih hati ini....hhuuuaaaaaaaa.... maafkan sy IBU..... =(

Saturday, March 5, 2011

ANDA PERLU TAHU

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda. 

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara. 

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda. 

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin
anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan
sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi
sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun,
caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya. Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalahpesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik.

Tuesday, January 11, 2011

Hargailah isteri anda......

Mulianya seorang isteri disisi Allah... Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka...... 

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh... 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari , Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut "kendur" atau menggelebeh pulak.. Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak.... Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah , Tapi bila dah habis cuti tu.. layan lah suami.."offer" lah pada suami , Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala ..jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak....ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih... 

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. . sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.. 

Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? 

Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung. 

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua. . 

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. 
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini. 

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. 

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi. 

Woman was made from the rib of man, 
She was not created from his head to top him, 
Nor from his feet to be stepped upon, 
She was made from his side to be close to him, 
From beneath his arm to be protected by him, 
Near his heart to be loved by him. 

"Wahai Tuhan... 
ku tak layak ke syurgamu ... 
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu... 
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ... 

"Ya Allah... 
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa .. 
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, 
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"...... 

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah. 
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini. 
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!" 

Marilah kita ucapkan kalimah ini: 
"Laa ilaaha illallah!" x 10 

Setelah ucapkannya sebanyak 10 kali, panjangkan/fowardka n email ini kepada sekurang- kurangnya 10 orang rakan-rakan anda. Bayangkan betapa besarnya pahala yang Allah sediakan, hanya untuk usaha kita yang sedikit ini

Sunday, January 2, 2011

dinner tyme.... singgah la SELALU k.....

my favourite......honeydew giant....agk besar la gelasnye...knyang gler...haha

ni aq xpasti... ABC jagung kot...sdapla jgk...

ha,,,ni plk... ABC SPECIAL... mmg special la kn...sume ade....ape yg korg nk...
siakap 3rasa,,,,,medium size,,,,
tomyam kaw2 punye......
kerabu mangga......
 

tauhu TEPPANYAKI.....atau sinonimnye TAHU JEPUN... 

siakap stim ala2 chinese.....
sory la...lupe lak name syur ni ape...haha

mlm sblum 31 DISEMBER 2010..... thanks kpd nurul n family.... cz bwk mkn kt SINGGAH SELALU.... enak2 bangat bah mkanannye... knyang gler time ni....haha...smpaikn rse mcm xnk blik uma dh.....
myb kalo yg duk jb tau tmpt ni... ni kt dpn DANGA BAY.... thanks to SINGGAH SELALU utk mkanan yg SEDAP & MENJILAT JARI...=)) 

H N Y 2011


SELAMAT TAHUN BARU 2011 kpd blogger2 sekalian.....

nuffnang

There was an error in this gadget